zoeken
Lettertype: A A A

HdS Zorg
Christelijke organisatie voor thuiszorg
Kapteijnstraat 25
3771 CA Barneveld

Huishoudelijke hulp
(0342) 40 56 00 (8.30 - 17.00 uur)
huishouding@hdszorg.nl

Verpleging en verzorging
(0342) 40 56 03 (09.00 - 17.00 uur)
wijkverpleging@hdszorg.nl
Voor uw wijkteam bel:
(0342) 40 56 16 Team Barneveld Noord
(0342) 40 56 15 Team Barneveld Zuid
(0342) 40 56 18 Team Voorthuizen
(0342) 40 56 19 Team Kootwijkerbroek


Van werk in uitvoerig naar de regie bij de cliƫnt

"Ik ben echt veel meer dan een poetsrobot. Als ik van vakantie terugkom zie ik dat ze ontroerd zijn en dat ze blij zijn dat ze me weer zien. Ik heb heel veel gesprekken met klanten. Mensen luchten hun hart. Dat zijn soms gesprekken over het geloof, omdat ze weten dat ik ook gelovig ben. Ook als er een uitslag is van een onderzoek vinden mensen het fijn dat ze even met me kunnen praten.

Aan het woord is Gerdy van den Hudding, die sinds 2010 bij HdS Zorg in actief is in de huishoudelijke dienstverlening in Voorthuizen. “Bij een van mijn klanten kom ik al 7 jaar. Als mensen schoonmaakondersteuning krijgen, betekent dat vaak dat we langdurig bij de klant betrokken blijven. Vaak tot het moment van overlijden, of tot het moment dat het echt niet meer lukt om zelfstandig thuis te blijven wonen omdat er permanent toezicht of zorg nodig wordt. Omdat we lang bij een klant betrokken zijn, zien we ook veranderingen bij de klant. Op dat moment merk je dat het belangrijk is dat we onderdeel zijn van het netwerk van de klant. Dat zijn de kinderen en mantelzorgers, maar ook de professionele zorg organisaties zoals Icare, Philadelphia of Mee. We hebben korte lijnen met de zorg, zodat we onze rol in signalering goed kunnen vervullen. De wijkverpleging vraagt me ook vaak over mijn bevindingen bij een cliënt. We kunnen ook zelf in de ONS-app berichtjes sturen naar de zorg in de wijk. Pas had ik een cliënt, waarbij geheugenproblematiek speelt, die klaagde over een pijnlijke knie. Dan is het goed om even via de ONS-app snel te schakelen om te vragen of mevrouw misschien is gevallen.

Scholing en verandering

Bij HdS Zorg hebben we een cursus sociale netwerkversterking gevolgd. Ik heb veel geleerd van het “Nivea” model: niet invullen voor een ander”. Dat zet ik nu ook vaak in. Eerder had ik de neiging om me te focussen op het werk. Nu vraag ik eerst wat de klant wil dat er gebeurt. Misschien vindt een cliënt het prima om slechts eens in de 4 weken het bed te verschonen, omdat het voor haar niet belangrijk is. Voor mezelf geeft dat veel ruimte. Eerder ging ik aan het werk en als ik klaar was, vroeg een cliënt dan soms of ik nog iets wilde doen. Ik kwam daardoor soms te laat bij de volgende klant aan en dat is natuurlijk vervelend. Nu begin ik te vragen wat de klant belangrijk vindt en dat doe ik als eerste. Als dan later nog iets wordt gevraagd, maken we een afspraak voor de volgende keer. De klant heeft kunnen aangeven wat hij of zij het belangrijkst vond en dat is dan gedaan. De klant is daardoor tevreden.

Binnen het team bespreken we deze gesprekstechniek ook. Onze eigen mening is niet belangrijk. We moeten vragen leren stellen, zonder onze eigen mening erin. Dat is een uitdaging en binnen het team bespreken we voorbeelden, zodat we meer besef ontwikkelen over wat voor de klant belangrijk is.

Hart en verstand

De conditie van een klant verslechtert. Mevrouw is nog jong, maar door lichamelijke problemen kan ze bijvoorbeeld niet meer iets oprapen als ze iets laat vallen. Haar beperkingen worden zo groot dat eigenlijk voortdurend toezicht nodig is en zorg in de nabijheid. Mevrouw wil zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Mijn hart zegt dat ik het haar gun. Mijn verstand zegt dat het misschien toch beter is als ze intramuraal gaat wonen. Door overleg met de zorg kijken we wat er mogelijk is zodat ik ook uiteindelijk achter de beslissing kan staan die wordt genomen.

Het komt natuurlijk ook voor dat cliënten te maken krijgen met geheugenproblemen. Vanuit de schoonmaakondersteuning merk je dan wel dat er meer aan de hand is dan alleen vergeetachtigheid. Een cliënt sprak me aan dat “hij” te laat zou komen voor school Ik probeer dan een kans te zien om de cliënt gerust te stellen, door samen naar de kapstok te lopen en te zien dat de jas al weg is, zodat “hij” zeker op tijd op school is.

Bij de intake wordt genoteerd wat de klant zelf kan, wat de familie doet en wat er van mij wordt verwacht. Ik draag eraan bij dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven. Ik vul aan wat mensen niet zelf meer kunnen en wat vanuit het netwerk van de klant niet kan worden ingevuld.

Veranderd beleid
In de gemeente Barneveld is het beleid in 2015 veranderd. Mensen zagen er erg tegenop. Inmiddels zien mensen dat buren of mantelzorgers meer kunnen en willen doen. Dat is fijn voor de klant, omdat het eigen netwerk meer bij hun betrokken is. Eigenlijk is dit een goede ontwikkeling geweest, want hierdoor hebben klanten ook meer regie gekregen. We vragen nu aan de klant wat hij/zij wil dat we voor hem/haar doen.

We werken ook heel veel samen met bijvoorbeeld Welzijn Barneveld. De Automaatjes zijn geweldig. Vanuit dit vrijwilligersnetwerk kunnen klanten naar een ziekenhuis, of een boodschapje doen. Dat we klanten daarnaar kunnen verwijzen is een belangrijke rol voor ons. Ook de mogelijkheden van de kerkelijke gemeenten zijn fijn. Zo zocht een klant een oplossing voor het onderhoud van de tuin. Via de diaconie van de kerk meldden zich maar liefst 3 vrijwilligers. Zo kun je lang zelfstandig blijven.

Ook perron 16 is een belangrijk initiatief van de kerken in Voorthuizen waar ik mensen die een klein netwerk hebben, naartoe verwijs voor gezellig samen eten, koffie drinken of ’s zaterdags een soepje eten.

Wooncoaching

Niet alle zorgorganisaties hebben een huishoudelijke dienstverlening. Daardoor hebben wij ook klanten van andere zorgorganisaties voor wie we de wooncoaching uitvoeren. Dat betekent dat we niet iets zelf “doen”, maar een cliënt ondersteunen die het zelf doet. Bijvoorbeeld de was aanzetten, of koken. Onze rol is dan meer toezicht houden. Een van mijn cliënten heeft bijvoorbeeld een ongezonde kooplust. Ze koopt veel uit impuls, bijvoorbeeld als er aan aanbieding is. Wat helpt is dat mevrouw goed overzicht heeft wat ze al wel heeft en wat ze nog niet heeft. We duiken regelmatig samen de kast in om op te ruimen, zodat ze overzicht heeft en bij de impuls beter weet of ze iets nodig heeft. Ze vertelt me dan heel trots dat ze iets NIET heeft gekocht.

Bij een andere klant help ik hem om zijn huis schoon te maken. De kunst is dat hij zoveel mogelijk zelf doet. Pas had hij sokken aan met hele grote gaten. “dat zijn mijn werksokken”, zei hij. Die doet hij dan speciaal voor de gelegenheid aan. Toen hij later ergens naartoe ging, had hij wel nette sokken aan, dus dat klopte wel. Dat is een meteen de signalerings rol die je dan hebt.

Van belang
Ik was bij een klant aan het werk en de klant ging een boodschap doen. Voordat de klant terug was, was ik klaar met mijn werk. Later belde de klant me op, om te bedanken. Ze wilde dat nog even persoonlijk doen, omdat ze me geen gedag had gezegd. “ik hoop je over 2 weken weer te zien’, zei ze. Daaraan merk ik dat ik van betekenis ben voor de cliënt. En zij voor mij trouwens, want dat is toch fijn dat iemand die moeite voor je doet?