zoeken
Lettertype: A A A

HdS Zorg
Christelijke organisatie voor thuiszorg
Kapteijnstraat 25
3771 CA Barneveld

Huishoudelijke hulp
(0342) 40 56 00 (8.30 - 17.00 uur)
huishouding@hdszorg.nl

Verpleging en verzorging
(0342) 40 56 03 (09.00 - 17.00 uur)
wijkverpleging@hdszorg.nl
Voor uw wijkteam bel:
(0342) 40 56 16 Team Barneveld Noord
(0342) 40 56 15 Team Barneveld Zuid
(0342) 40 56 18 Team Voorthuizen
(0342) 40 56 19 Team Kootwijkerbroek


Wijkverpleging ben je samen

Samen, samen, samen
Caroline vertelt enthousiast over de inzet van de omgeving bij de zorg: “Wij hebben als wijkverpleegkundigen de scholing sociale netwerkversterking gevolgd. Het is voor ons heel leuk, maar ook spannend om meer van het netwerk te vragen. Daar hebben we tips voor gekregen. Zo vraag ik bij een intakegesprek of er iemand van de familie of mantelzorger bij aanwezig kan zijn. De omgeving wordt erbij betrokken worden om te bekijken wat zij in de zorgvraag kunnen betekenen. Verder organiseer ik soms een meedenk-bijeenkomst voor de familie en omgeving van een klant. We hebben inmiddels buren gemobiliseerd om een boodschapje te doen of om even bij de apotheek langs te gaan.

We zijn ook heel blij met de inzet van Welzijn Barneveld. Zo vragen we wel eens een boodschappenmaatje, auto-maatje en dementiemaatje aan voor klanten. Tevens maken we gebruik van vrijwilligers die ondersteunen in de palliatieve fase. Welzijn Barneveld doet veel belangrijk werk voor de gemeente Barneveld. Daarnaast zijn ook de kerken in Barneveld belangrijk De kerkelijke gemeente is vaak onderdeel van het sociale netwerk van een klant. Vanuit HdS hebben we met de kerken korte lijnen. De diaconieën voelen zich bij ons werk en bij onze klanten betrokken en door het bezoekwerk van de kerken houden we met elkaar de positieve gezondheid van de burgers van Barneveld in het oog.

Waar we fijn mee samenwerken is Bemoeizorg. Dat is een adres waar mensen die zich zorgen maken over iemand, bijvoorbeeld omdat de gordijnen dicht blijven, de tuin een puinhoop is of waar veel ruzies zijn, zich kunnen melden. Op een laagdrempelige manier maakt Bemoeizorg contact en als de betrokken daar klaar voor is, wordt de situatie besproken in het multidisciplinair overleg, zodat de meest passende zorg kan worden geboden. We merken dat er toenemende GGZ problematiek is in de wijk en dat zij langer zelfstandig thuis blijven wonen. Om deze reden hebben we meer contact met de GGZ. Het initiatief komt vanuit beide organisaties, afhankelijk van de hulpvraag.

Binnen HdS hebben we korte lijntjes met de collega’s van de huishoudelijke hulp. Zij zijn vaak meerdere uren bij een klant waardoor ze ook een goed beeld hebben van de situatie. Bij zorgen is er laagdrempelig contact met de wijkverpleging en andersom gebeurt dat ook. Altijd in overleg met de klant, want die heeft altijd de regie.”

“Wat ook mooi is, is dat we onze zorg registreren in ONS van Nedap”, vertelt Jeanet. “Via Caren Zorgt kunnen cliënten, familie of mantelzorgers het zorgdossier inzien. Familie kan berichtjes plaatsen of vragen stellen en wij kunnen deze beantwoorden. Het is een mooi middel om samen te werken en te communiceren in de zorg. Klanten kunnen bijvoorbeeld zien hoe laat de zorg is gepland en ervaren dat als prettig. Met name de wat jongere klanten van onder de 75 jaar, maken gebruik van Caren Zorg.